Revue internationale d'éducation de Sèvres
Pour mieux comprendre les enjeux de l'éducation en France et dans le monde
La Revue internationale d'éducation de Sèvres est une revue spécialisée dans le champ de l'éducation et de la formation à travers le monde. Elle est éditée par France Éducation international (FEI). Elle publie en langue française trois numéros par an pour un public de responsables et d'acteurs de l'éducation, d'universitaires et de chercheurs en sciences de l'éducation, sciences politiques, sociologie, histoire, géographie, philosophie...
La majorité des auteurs sont étrangers et les articles s'inscrivent dans une perspective de recherche. Les numéros sont organisés autour d'un dossier central portant sur un thème qui fait l'objet de débats dans le monde. Ils proposent également des informations et des ressources documentaires dans le champ des politiques éducatives ou des pratiques pédagogiques.
La revue s'appuie sur un comité de rédaction et un conseil scientifique international qu'elle réunit régulièrement. Depuis sa création en 1994, elle a publié 1000 auteurs de 110 pays. Elle est repérée dans différents classements internationaux et a reçu le label ERIH PLUS.
La revue est disponible en ligne sur OpenEdition, en accès ouvert. Elle est diffusée au format papier par les éditions Hatier.
> accéder au bon de commande
À retrouver dans chaque numéro
- un dossier thématique sur une question de politique éducative dans un contexte international avec des articles d'experts étrangers et français
- des présentations de systèmes éducatifs et de réformes en cours à l'étranger
- des ressources documentaires : bibliographies, notes de lecture, sitographies.
Les numéros à paraître
- Choisir ses études (n°97, décembre 2024)
Colloques internationaux
Outre son activité de publication, la revue organise régulièrement des colloques internationaux sur les évolutions repérables de l'éducation dans le monde. Ils rassemblent des chercheurs et des experts d'une trentaine de pays, pour la plupart auteurs de la revue. Ils donnent lieu à un numéro de la revue
Read on this section
Issue n°96, september 2024
The use of data in education, while promising a better understanding of education systems, raises fundamental questions about the quality, ethics and actual impact of this data. Demand for data, driven by international and national policies as well as by research institutes and universities, has led to talk of "data-driven management" or "evidence-based policies". Data is also seen as a guarantee of transparency, in the name of greater "efficiency", from the classroom right through to the entire education system, and this is reinforced by the rise of learning analytics.
Issue n°95, April 2024
Local education guidelines are supposed to take on board global societal issues and they evolve in line with international policy recommendations. In this interplay of reciprocal influences, the curricula, aims and values of education for sustainable development differ according to the geopolitical positioning of countries, and can be disrupted by local political, social and environmental crises.
Issue n°94, December 2023
How to recruit enough teachers and stop them quitting the profession are challenges facing all countries. This issue looks at 15 very different national contexts to understand the causes of this problem and describe the effects of the strategies implemented to remedy it.
N°91, December 2022
In most countries, the founding of a state school system went along with the creation of teachers' unions, which developed in the twentieth century as state provision expanded and offered education for all.
Issue n°93, October 2023
The teaching of mathematics is a one of the top priorities of all education systems. Through ten case studies from four continents, this issue sets out to identify what mathematics is taught around the world, and for what purposes.
Issue n°92, April 2023
The experience of disability in schools has been marked by a series of paradoxes and tensions over the past few decades. How does it vary according to the type of disability or national and sociocultural contexts?
Issue 89, April 2022
The scope of health in schools has changed significantly over the last two centuries under the influence of major international organisations: from a traditional focus on hygiene and disease prevention it has evolved to encompass children's overall wellbeing. While there is much research on this subject, few studies examine the relationships between families, schools and health professionals.
Issue 90, September 2022
Collaborative work in schools is often put forward as a way to resolve the crisis of meaning faced by many educational systems.
If you are a journalist and would like to request an interview or obtain documents... Contact us.